Συνέντευξη του δημιουργού Μάνου Λαγουβάρδου

Προτού συνεχίσουμε ακάθεκτοι για την επόμενη αναζήτηση Έλληνα δημιουργού, είναι η σειρά για συνέντευξη του δημιουργού Μάνου Λαγουβάρδου, ο οποίος κατάφερε να ξεκλέψει λίγο χρόνο και για εμάς.

Τον ευχαριστούμε θερμά.

-Από πού προέκυψε, Μάνο, αυτή η μεγάλη αγάπη για τα Manga;

Γι’ αυτό φταίνε αποκλειστικά οι παιδικές σειρές που παρακολουθούσα παλιά, πολλές από τις οποίες είχαν ιαπωνικό animation – πιο δραστήριο, πιο δυναμικό, με περισσότερο μεράκι. Με είχε μαγέψει. Ξέρετε καλά ότι οι Ιάπωνες ήταν πολύ πειθαρχημένοι στο animation. Ας αναφερθώ σε μερικές: Macross (δηλαδή Robotech), Cowboy Bebop, Νιλς Χόλγκερσον, Οδύσσεια 3001, Candy Candy, Dragon Ball, Sailormoon, Slayers… κι άλλα. Ναι, ακόμα και Κάντυ-Κάντυ έβλεπα (όπως και πολλοί άλλοι).

Μάλλον αγαπώ τα manga γιατί με κάνουν να νιώθω νοσταλγία. Δηλώνω ότι έχω μείνει στο παρελθόν, ακόμη και σήμερα…

-Η παραγωγή Manga παγκοσμίως είναι πολύ εντυπωσιακή και ακούγεται λογικό να υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός στο είδος. Σε τι νομίζεις ότι το Galaxia διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες δημιουργίες του είδους;

Εντυπωσιακή; Δεν ξέρω για τώρα πια. Παλιότερα όμως ήταν σίγουρα πιο cult τα manga. Δεν τα γνώριζαν πολλοί, και ήταν τότε μερικά από τα ψαγμένα κόμικς για να βρεις και να διαβάσεις. Είχαν βία, σεξ και πολλές περιπέτειες που σε τράβαγαν στα βάθη ενός πολύ αλλόκοτου κόσμου, πράγματα που δεν έβρισκες εύκολα αλλού τότε, ίσως μόνο σε underground κομικς της Ευρώπης. Τώρα τα manga είναι μια πολύ πολύ παρεξηγημένη σούπα, μιας και έχουν γίνει όλα πάνω κάτω τα ίδια. Γι ‘αυτό φταίει το ότι έχουν παραγίνει δημοφιλή. Γι’ αυτό κι οι κομιξόφιλοι είτε τα θεωρούν ανόητα, είτε τα λατρεύουν.

Όσον αφορά στο Galaxia: Κατ’ αρχάς, δεν είναι μάνγκα. Αν και σε παλιότερη συνέντευξη είχα δηλώσει αλλιώς, στην ουσία δεν είναι, μιας ούτε κι εγώ είμαι μανγκάκα (σκιτσογράφος κόμικς στην Ιαπωνία). Το κόμικ Galaxia είναι περισσότερο ένα συνονθύλευμα επιρροών και σε γενικές γραμμές είναι ένα πείραμα που κάνω προκειμένου να μπω στο κυρίως θέμα αργότερα πιο επαγγελματικά. Μπορείς να πεις ότι είναι ένα prototype αυτήν την στιγμή, μια σπουδή που κάνω για να βελτιωθώ.

-Πες μας για την ιστορία που πραγματεύεσαι στο κόμικ σου και τι να περιμένουμε στην επερχόμενη συνέχεια.

Αυτή την στιγμή έχουν εκδοθεί τρεις τόμοι από την σειρά Galaxia ενώ ο 4ος βρίσκεται στην «παραγωγή». Η ιστορία είναι μια επιστημονικής φαντασίας περιπέτεια και έχει να κάνει με τρεις διαφορετικούς κόσμους που έρχονται σε σύγκρουση – ένας μάνγκα κόσμος, ένας πιο αμερικάνικος/καπιταλιστικός και ένας ευρωπαϊκός. Ήδη έχω παρουσιάσει στους δυο πρώτους τόμους τους χαρακτήρες από την πρώτη κατηγορία, στους οποίους έχω προσάψει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά των ιαπωνικών κόμικς: βαριοί κι ασήκωτοι, τα παίρνουν όλα πολύ στα σοβαρά, είναι όμως μαχητικοί και θαρραλέοι. Ακριβώς σε αντίθεση με τους χαρακτήρες του τρίτου τόμου που είναι πολύ πιο επίγειοι και πολιτισμένοι και λογικοί. Στα επόμενα τεύχη θα παρουσιάσω και τους «ευρωπαϊκούς» ήρωες, οι οποίοι θα είναι πιο ισοπεδωτικοί αλλά και ανάλαφροι. Θα είναι ενδιαφέρον νομίζω όταν όλοι αυτοί οι χαρακτήρες σμίξουν. Το κόμικς προβλέπω να τελειώνει στον 5ο τόμο.

-Πιστεύεις ότι υπάρχει κάτι κοινό στα Ελληνικά κόμιξ που θα μπορούσε να θεωρηθεί χαρακτηριστικό και να μιλάμε για Ελληνική σχολή;

Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι κοινό που να μας εκφράζει ακόμα σαν ολόκληρη «σχολή». Αν και αυτό δεν πρέπει να το λέμε για καμία χώρα, ούτε καν για τους Ιάπωνες, που βγάζουν τα -πανομοιότυπα για μας- μάνγκα τους. Κάθε ένας σχεδιαστής, αν τους κοιτάξεις προσεκτικά, έχει διαφορετική προσέγγιση. Να πάρει, ακόμη κι ο ίδιος σχεδιαστής έχει διαφορετικά στυλ (βλέπε Osamu Tezuka). Όμως, όπως συμβαίνει με κάθε τι που γίνεται δημοφιλές, υπάρχουν πολλοί αντιγραφείς όπως πχ. «One Piece wannabies». Από αυτό υποφέρουν τα ιαπωνικά κόμικς. Αυτό δεν θα ήθελα να συμβεί σε εμάς. Προτιμώ να υπάρχει πολυφωνία στα κόμικς μας.

Στην Ελλάδα δεν μπορούμε ακόμα να μιλήσουμε για σχολή ή κίνημα αντίστοιχου τέτοιου είδους διότι είμαστε λίγοι, χωρίς ιδιαίτερη πυγμή ακόμα προς τα έξω. Ίσως να μην χρειάζεται όμως να το βλέπουμε ομαδικά, αλλά μεμονωμένα. Υπάρχουν άλλωστε καλλιτέχνες που έχουν αρκετά «ελληνική» αισθητική, όπως ο Γιώργος Γούσης.

-Πώς βλέπεις τις κινήσεις των Ελληνικών εκδόσεων, δημιουργών για εξαγωγή των Ελληνικών κόμιξ στον διεθνή χώρο;

Αυτές γίνονται με αργά αλλά σταθερά βήματα από τους δημιουργούς μας, όπως παρατηρώ. Οι Έλληνες σκιτσογράφοι που διαπρέπουν στο εξωτερικό έπειτα μπορούν και εκδίδονται στον τόπο μας πιο εύκολα – όπως συμβαίνει και στους συγγραφείς άλλωστε. Οι εκδοτικοί οίκοι εδώ δεν μπορούν να κάνουν και πολλά, αφού και το αναγνωστικό κοινό είναι μικρό, εκτός από το να στήσουν σχέσεις και να κάνουν κουμπαριές με τους εκδότες έξω προκειμένου να προωθήσουν έναν καλλιτέχνη. Λόγω του νεαρού της ηλικίας της Ελληνικής κόμιξ σκηνής σε επίπεδο βιομηχανίας, οι δημιουργοί δεν μπορούμε να πάρουμε το ίδιο σοβαρά τις εκδόσεις με το εξωτερικό και προτιμάμε να μην δεσμευόμαστε με κάποιον ελληνικό εκδοτικό οίκο. Προτιμάμε αυτοεκδόσεις ή, ακόμα καλύτερα, ανάρτηση των κόμιξ μας στο διαδίκτυο, το οποίο θα μας δώσει και ξένους αναγνώστες! Αλλά αν ένα έργο αξίζει, τότε θα εκτιμηθεί τόσο από Έλληνες όσο και από ξένους εκδότες 🙂

 

Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .

Posted on 04/11/2012, in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 38 Σχόλια.

  1. Καλημέρα, κύριοι

    Εξαιρετική η συνέντευξη, Βασίλη.

    Ο κ. Λαγουβάρδος είπε πάρα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα και μας πληροφόρησε για ορισμένες εξελίξεις στον χώρο των δημιουργών, με μεγάλη σημασία. Οι αλήθειες, που έβγαλε η συζήτηση, ήταν επίσης πολλές και ενδεικτικό της πραγματικότητας στην χώρα μας, όσον αφορά στους δημιουργούς…

    Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Λαγουβάρδο, για την συνέντευξη που μας παραχώρησε και φυσικά, τον φίλτατο Βασίλη, ρεπόρτερ του Comics Trades, από τον οποίο περιμένουμε κι άλλες αποκλειστικότητες, παρόμοιες!

    Keep up the good work!

    Μου αρέσει!

  2. Σε ευχαριστούμε Βασίλη, Πολύ διαφωτιστική συνέντευξη ειδικά για εμένα που δεν είμαι οπαδός των manga. Εάν γνωρίζεις λύσε μου μία απορία που έχω. Γιατί τα περισσότερα manga έχουν άσχετες πιτσιλιές μελάνης;

    Μου αρέσει!

    • Μμμ… αρκετά εύλογη απορία… Ίσως να πρόκειται για το ύφος ορισμένων δημιουργών… Λέω τώρα.

      Μου αρέσει!

    • Σε απάντηση του Στέλιου (και μαζί κι εμένα), ο Μάνος Λαγουβάρδος μας έστειλε ένα mail του οποίου τα λόγια θα παραθέσω από εδώ:

      «Εγώ δεν το βλέπω συχνά.

      Ίσα ίσα, τα μάνγκα έχουν πολύ πιο τεχνική προσέγγιση παρά καλλιτεχνική. Πάντως, όταν γίνεται, γίνεται είτε για να προσδώσει στο καρέ κάποιο ιδιαίτερο ύφος και για να βοηθήσει στο storytelling, είτε, όπως είπα, για καλλιτεχνικούς λόγους, για να φτιαχτεί μια ματιέρα πχ στο backgrourd, και διάφορα άλλα τέτοια.

      Δεν το κάνουν όμως μόνο τα μάνγκα, το βλέπω πολύ περισσότερο σε άλλους καλλιτέχνες.

      Πχ: http://matteoscalera.deviantart.com/gallery/35006517.

      Είναι καθαρά θέμα στυλ.»

      Μου αρέσει!

      • Εξαιρετικό Link και ουσιαστικότατες πληροφορίες, σε ευχαριστούμε Μάνο. Έτσι ξεκαθαρίζονται αρκετά πράγματα που τα αγνοούμε.

        Μου αρέσει!

  3. Καλημερίζω!

    Αυτό που λες Στέλιο ούτε που το είχα προσέξει ποτέ. Ϊσως να είναι κάτι από το ύφος που λέει Γιώργος, ίσως φόρος τιμής σε κάποιες ατέλειες τεχνικής του παρελθόντος.
    Θα προσπαθήσω να ρωτήσω κάποιον έμπειρο στον τομέα.

    Μου αρέσει!

    • Βασίλη, καλημέρα.

      Η συνέντευξη ήταν πολύ κατατοπιστική, όμως γέννησε νέα ερωτήματα, που ίσως να παραπέμπουν σε μια ακόμη συμπληρωματική.

      Για παράδειγμα. Μια δική μου απορία. Η Νέα Ακτίνα έφερε και στην Ελλάδα, προ τριετίας, την σειρά «Kingdom Hearts», που ήταν μια απευθείας συνεργασία της Ντίσνεϋ, με τα manga και τους σχεδιαστές τους. Προσπάθησε με αυτό τον τρόπο, να κάνει ένα άνοιγμα στον κόσμο αυτών των δημιουργιών, μέσα από κάτι που συζητήθηκε πολύ. Την ενσωμάτωση των ήδη γνωστών σε όλους χαρακτήρων της(Μίκυ, Μίνι, κ.α.), στο κόσμο των manga. Η ερώτηση μου, είναι η εξής:

      Γιατί το σχέδιο αυτό, στην χώρα μας, στέφθηκε από πλήρη αποτυχία και εγκαταλείφθηκε άρον – άρον;

      Μου αρέσει!

      • Μήπως διότι, πολύ απλά, στην Ελλάδα δεν μας εμπνέει το στυλ των manga; Ο λόγος που εγώ δεν αγόρασα τη σειρά ήταν ακριβώς διότι επρόκειτο για Μίκυ Μάους σε μορφή manga.

        Ειδικά για τα Μίκυ Μάους, οι αντιδράσεις μας σε οτιδήποτε δεν ακολουθεί τις κλασικές φόρμες, οι οποίες καθιερώθηκαν πριν από πολλές δεκαετίες, είναι γνωστές.

        Βροντ! Βροντ! (Φωνή βροντοσαύρου.)

        Μου αρέσει!

      • 🙂 🙂 Κπλάτς! Σκράτς! Φλάτς! (τυρανόσαυρος, ενώ μασάει manga)

        Μου αρέσει!

      • Χμμμ… Ίσως, με αλατάκι και μια σάλτσα βινεγκρέτ, να τρώγονται. Σκέτα, όμως…

        Μου αρέσει!

      • Και αν θέλει κανείς πιο πικάντικη λύση, δοκιμάζει και λίγο Tabasco στο πράσινο μπουκαλάκι, που είναι με πιπεριές τσίλι, αλλά light! 🙂

        Μου αρέσει!

      • Μπα, εγώ προτιμώ το κόκκινο μπουκάλι, απ‘ όπου έχω συλληφθεί, ενίοτε, να την πίνω κατ‘ ευθείαν. Υπάρχει και ένα τρίτο μπουκάλι, δεν θυμάμαι τι χρώμα, που υποτίθεται ότι είναι από τις απείρως καυτερότερες πιπεριές habanero, αλλά η σάλτσα είναι αραιωμένη με φρουτοχυμό, και δεν είναι πιο καυτερή.

        Μου αρέσει!

      • Το`ξερα!!!

        Το`ξερα ότι θα έχουμε άρθρο με μπουκάλια Tabasco!!!

        Χα! Ξέρεις πόσα είναι; Οοοουυυυυ….!

        Το κίτρινο που χρησιμοποιούσα κάποτε, έχει mild υφή και είναι οκ. Το κόκκινο, είναι το κλασσικό και το βάζω σε κάθε σάλτσα, ακόμη και στα μακαρόνια! Τα άλλα, ποιός θα μας τα βρει;…

        Μου αρέσει!

      • Οπότε, εσύ καλά έλεγες για το habanero, ενώ εγώ μιλούσα για το garlic, ή το απέσυρε εκείνο που αγόραζα προ 3ετίας;… Σίγουρα πάντως, το Buffalo θα`θελα να το δοκιμάσω!

        Μου αρέσει!

      • Για κοίτα! Θα φτιάξουμε μπουφέ στο τέλος. Από ποτά, σάλτσες, εδέσματα και ό,τι άλλο θες, έτσι;

        Μου αρέσει!

      • Σε απάντηση του Γιώργου (και όχι μόνο!), ο Μάνος Λαγουβάρδος μας έστειλε ένα mail του οποίου τα λόγια θα παραθέσω από εδώ:

        «Περίεργη ερώτηση κάπως.

        Το Kingdom Hearts είναι ένα δημοφιλές και φοβερά επιτυχημένο video game στο εξωτερικό. Το crossover που γίνεται, τόσο εκεί, όσο και στο μανγκα-κόμικ που κυκλοφόρησε για χάρη του βιντεοπαιχνιδιού γίνεται καθαρά για εμπορικούς λόγους και για να προωθήσει το παιχνίδι.

        Επ’ ουδενί δεν γίνεται για να αλλάξει η Ντισνευ τον Μίκυ, τον Ντόναλντ και τον Γκούφη.

        Απλώς έφερε τους χαρακτήρες των σειρών Final Fantasy για να συμμαχήσουν μαζί με τους αγαπημένους μας -σήμα κατατεθέν- ήρωες της Ντίσνευ.

        Ο Τερζόπουλος, που φέρνει κόμικς με χαρακτήρες Ντίσνευ στην Ελλάδα, έπρεπε να το κάνει και αυτό μέσω της Νέας Ακτίνας.

        Τέσσερα κεφάλαια έχουν βγει παντού, τέσσερα έχουν έρθει και εδώ – το κόμικ δεν σταμάτησε λόγω κακής υποδοχής, αλλά επείδη δεν υπαρχουν άλλα για να φέρει

        (απλώς το επισημαίνω μήπως υπάρχει παρεξήγηση – αν θέλετε μπορείτε να το διαβάσετε όλο στα αγγλικά εδώ:

        http://mangafox.me/manga/kingdom_hearts/v01/c001/1.html).

        Τώρα το αν πηγε καλά στην Ελλάδα ή όχι, δεν γνωρίζω, είναι η αλήθεια. Θυμάμαι ότι ήταν σπέσιαλ τεύχη που τα έβρισκες κάπως δύσκολα (εγώ έχω μόνο το νο. 2 από τους 4 τόμους).

        Είναι γεγονός ότι ξενίζει να δεις μανγκα ήρωες στον κόσμο της Ντισνευ. Και το ελληνικό κοινό δεν είναι μαθημένο στη «γλώσσα» και τις τεχνοτροπίες των ιαπωνικών κόμικς.

        Πχ, δεν ξέρουν όλοι ότι όταν ματώνει κάποιος από την μύτη, συνήθως γίνεται επειδή βλέπει μια όμορφη γυναίκα κοντά του (http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Nosebleed).

        Είναι στοιχεία, -ας τα πούμε κομιξογλωσσολογικά- όπως ακριβώς στα Ντίσνευ κόμικς πού όταν μιλάει κάποιος πετάγονται σταγόνες ιδρώτα χωρίς λόγο.»

        Μου αρέσει!

      • Σχεδόν μια ματιά εκ των έσω, που οι περισσότεροι απλώς δεν μπορούμε να γνωρίζουμε!

        Ευχαριστούμε τον Μάνο Λαγουβάρδο (για πολλοστή φορά)!

        Μου αρέσει!

  4. Θα ρωτήσω, αλλά υποπτεύομαι ότι απλώς το κοινό απάντησε όχι στην αλλοίωση του Μίκυ Μάους.

    Κάτι επίσης σχετικό με τη Ντίσνεϋ: Ο Τζορτζ Λούκας των Star Wars πουλάει την εταιρεία του στην Ντίσνεϋ για κάποια δις δολλάρια και η Ντίσνεϋ θα βάλει δικούς της δημιουργούς να ετοιμάσουν το Star Wars 7. Πιστεύω ότι θα σεβαστούν την παράδοση και δεν θα άλλαξουν τα φώτα στο concept για να εντυπωσιάσουν το Αμερικάνικο κοινό…

    Πάντως πολύ fan λένε ότι τώρα όλες οι πριγκίπισσες των Star Wars απλώς θα είναι μερικές ακόμα πριγκίπισσες του Ντίσνεϋ.

    Μου αρέσει!

    • Την είδηση αυτή – που είναι σημαντικότατη – την αναρτήσαμε στην σελίδα μας στο Facebook, πριν 3 ημέρες, όταν επήλθε η συμφωνία, μεταξύ των δύο πλευρών. Μάλιστα ο Ανδρέας, συμπλήρωσε και μια φωτογραφία, που δείχνει τον κ. Λούκας να υπογράφει τα συμβόλαια.

      Σίγουρα δεν μπορούμε παρά να κάνουμε εικασίες, για το μέλλον αυτής της συνεργασίας. Η Ντίσνευ γενικά, σέβεται τους ομίλους που εξαγοράζει, κάτι που έδειξε και με την Pixar και με πολλές ακόμη εταιρείες. Συνεπώς, δεν νομίζω ότι θα έχουμε αλλοιώσεις, στα σενάριο και τους χαρακτήρες της σειράς αυτής ταινιών.

      Όσο για την προγκίπισσα Λέια, αυτό δεν το ξέρω, αλλά μάλλον θα συμφωνήσω μαζί σου!

      Μου αρέσει!

  5. Αχ, πώς φαίνεται ότι δεν είμαι fan του facebook!

    Μου αρέσει!

    • Ούτε κι εγώ! Απλά μπαίνω στην σελίδα μας, από καιρού εις καιρόν!

      http://www.facebook.com/groups/397341763627685/

      Ή πιο απλά, κλικάρεις το εμφανέστατο εικονίδιο, στο λογότυπο μας.

      Μου αρέσει!

      • Αμ, δεν είναι τόσο απλά. Για να δεις τη σελίδα, πρέπει να συνδεθείς, που σημαίνει ότι πρέπει να εγγραφείς στο facebook, δίνοντας τη διεύθυνση του e-mail σου, που σημαίνει ξέχνα το!

        Μου αρέσει!

      • 🙂 🙂

        Τεχνοφοβικοί μου εσείς!

        Μου αρέσει!

      • Δεν είναι θέμα τεχνοφοβίας. Απλώς αρνούμαι να δίνω προσωπικά στοιχεία σε εταιρείες όπου το βασικό τους περιουσιακό στοιχείο είναι τα προσωπικά στοιχεία τών μελών τους, όποια και να είναι τα υποτιθέμενα οφέλη. Πώς νομίζετε ότι όλα αυτά τα sites “κοινωνικής δικτύωσης“ είναι κερδοφόρες επιχειρήσεις, τη στιγμή που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους δωρεάν;

        Μου αρέσει!

      • Oh, yes! We know it!

        Κοίτα, στο βαθμό που δεν επηρεάζει την προσωπική ζωή του καθενός και δεν του δημιουργεί προβλήματα, μπορεί στο μέτρο του δυνατού πάντα, να χρησιμοποιεί ότι νομίζει εκείνος. Από εκεί κι έπειτα, είναι θέμα εντελώς προσωπικό και δεν μπορούμε να δώσουμε ούτε κατευθύνσεις, ούτε κάποιο τρόπο ομαλής λειτουργίας και οδηγίες. Αν κάποιος θέλει να ξημεροβραδιάζεται, πχ, στον κάθε ιστότοπο, είναι δική του έμπνευση και θα καρπωθεί τα οφέλη και τις επιπτώσεις… Προσωπικά, κάνω χρήση συγκεκριμένων πραγμάτων, σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους και για όσο θεωρώ ότι δεν κινδυνεύει η προσωπική μου ζωή. Αλλά, αυτά τα κάνω εγώ… Κάποιοι άλλοι, ίσως να κοιμώνται αγκαλιά με το facebook…

        Μου αρέσει!

      • Εχμ, όπως τα λέει ο Κρίτωνας, εκεί ακριβώς έγκειται η »αλλεργία» μου για το facebook…
        Πάνω κάτω όλες οι συζητήσεις για το θέμα του συγκεκριμένου site περιστρέφονται γύρω από τα 2 παραπάνω σας σχόλια κύριοι!

        Μου αρέσει!

  6. Μάλλον αλλεργικός πρέπει να είμαι γιατί ούτε καν στη σελίδα μας δεν έχω μπει ποτέ! Να πάρω καμία αγωγή και να δοκιμάσω!

    Μου αρέσει!

  7. 🙂

    Μου αρέσει!

  8. Εγώ θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κ. Λαγουβάρδο για τις απαντήσεις που μας έδωσε και μας έλυσαν κάποιες απορίες.

    Πολύ φοβάμαι όμως ότι στο θέμα manga χρειαζόμαστε εντατικό φροντιστήριο επειδή αγνοούμε τα βασικά. Γιατί άραγε οι ήρωες των manga έχουν τόσο τεράστια ολοστρόγγυλα μάτια; Είναι κάποιο σύμπλεγμα των Γιαπωνέζων δημιουργών;
    Αλήθεια η σειρά Luftwaffe, 1946 των Ted Nomura και Ben Dunn είναι manga;

    Μου αρέσει!

    • Ο Μάνος Λαγουβάρδος απάντησε τα εξής στις απορίες του Στέλιου:

      -Αλήθεια η σειρά Luftwaffe, 1946 των Ted Nomura και Ben Dunn είναι manga;

      Δεν την έχω διαβάσει. Με πολύ πολύ συνοπτικό ψάξιμο, κι απ’ ότι κατάλαβα, είναι ένα amerimanga με θέμα τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο. Φαίνεται ενδιαφέρον. Τα αμεριμάνγκα είναι κόμικς που φτιάχνονται στην αμερική και έχουν ιαπωνική τεχνοτροπία και αισθητική. Υπάρχουν και euromanga αν σας ενδιαφέρει! Το δημοφιλές Skydoll για παράδειγμα, είναι λίγο euromanga. Και τo Galaxia μπορεί να πει κανείς ότι ανήκει σε αυτήν την κατηγορία, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους.

      -Γιατί άραγε οι ήρωες των manga έχουν τόσο τεράστια ολοστρόγγυλα μάτια; Είναι κάποιο σύμπλεγμα των Γιαπωνέζων δημιουργών;

      Χα χα, κλασσική παρεξήγηση… όχι, δεν έχουν κανένα τέτοιο θέμα (αν και υπάρχουν κατι φοβερά κομπλεξαρισμένα άτομα σε κάτι Κορέες και Φιλιππίνες που υπαβάλλονται σε εγχειρήσεις για να πάψουν να είναι σχιστομάτηδες).
      Στο θέμα του σχεδίου comics όμως, όπως είπα, όλα ξεκίνησαν από τον Osamu Tezuka. Πολύ συνοπτικά θα πω ότι ο Tezuka, γεννηθής το 1928, ήταν επηρεασμένος ήδη προπολεμικά από τον Ντίσνευ (!) κι από άλλα καρτούν της εποχής, όπως την Betty Boop. Όλα τους είχαν ολοστρόγγυλα και εκφραστικά μάτια, και αυτό τον επηρέασε πολύ. Ο Tezuka ήταν τόσο μεγάλος λατρης της Ντισνευ που είχε φτιαξει τον δικό του Πινόκιο (αφότου είδε τον δικό της). Κι η μεγάλη δημιουργία του, το Astroboy (Mighty Atom) – δεν ειναι ίδιος ο Μικυ Μάους με τριγωνικά αυτιά; Επειδή ο Tezuka όμως ήταν εξαιρετικός κομίστας, με επιμονή και πάθος, επηρέασε με την σειρά του τους συμπατριώτες του… Το ξανάπα ότι τα κόμικς είναι πολύ μιμητική τέχνη, ε;

      Να ευχαριστήσουμε και πάλι τον προλαλήσαντα. Για να δει κανείς, να μελετήσει και να απαντήσει προσεκτικά σε απορίες του είδους χρειάζεται χρόνος και προσοχή. Κι ας μην ξεχνάμε ότι ο χρόνος της καθημερινότητας είναι ασταθής (για να μην πω απλώς λίγος!).

      Μου αρέσει!

      • Έξοχη η ιδέα να υπάρξουν επιπλέον σχόλια και απαντήσεις των δημιουργών, Βασίλη. Νομίζω ότι κάτι μας ετοιμάζεις σε αυτό τον τομέα…

        Μου αρέσει!

      • Στα προσεχώς…

        Μου αρέσει!

      • Καλησπέρα Βασίλη
        Ένα μεγάλο ευχαριστώ τόσο σε εσένα όσο και στον κ. Λαγουβάρδο. Νομίζω ότι ο άνθρωπος βρήκε τον μπελά του με εμάς που έμπλεξε.

        Μου αρέσει!

      • Χα λές και τον κυνηγάμε με το δίκανο τον Χριστιανό!

        Απλά οι απαντήσεις για να έρθουν, είτε πρόκειται για σχόλιο, είτε για άποψη, είτε για τεχνικές-εγκυκλοπαιδικές πληροφορίες χρειάζονται τον χρόνο τους (χώρια το ζήτημα πώς να διατυπώσεις τις απαντήσεις)!

        Μου αρέσει!

  9. ;

    Σε βλέπω πολύ πιο υποψιασμένο από εμένα!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.